Golondrina del Banjó - Fanny Jem Wong
Vestida de Plumas de Jade ,vuela la Princesita Amarilla
En los fríos Vientos del Norte, del Señor Oscuro.
Trae en la cintura un amuleto de rojo mandarín.
Ella lleva preciados papeles y tintas de humo.
Avanza Muchacha Pálida Pequeña Mariposa del Qihe
Entre aroma de cerezo hacía los castillos dorados
Contempla con tus rasgados ojos la azul bóveda
y piensa en el tiempo que navega sin sufrimientos.
Pobre Pájaro del Bosque ¿Dime qué guardas en el pecho?
Muchacha enamorada de los ciruelos maduros.
Lleva a la muralla tus negros cabellos de guedejas
tú ricas y frescas moras. El sorgo esta retoñando.
Pequeña Ama de los Grillos
Ráfagas de hielo amenazan tus blandas aguas
No te niegues la luz clara, con el corazón confuso
camina lenta en las noches de fuegos artificiales.
Sé como el Sabio Escarabajo
Las hierbas aromáticas crecen en pico de montaña
Porque estas triste entre los extraños humanos
gris mira al capullo del gusano verde que le roe.
Flor de la Orquídea, Golondrina del Banjó
Acepta que la hiel mata la claridad de tus sueños
su humo espeso tiene pavoroso ser, giros ladrones.
La belleza a veces no es sensata y vanidosa mata.
Aroma del Oriente Nu Wa, La Diosa
Tu sonrisa es pequeño arco del reflejo de la luna
escucha en tu pecho el tañer del viento volar
Begonia conságrate al sol luciendo tu hermosura.
Niña de mirada triste ,Primavera Perfumada
La hora ha pasado a ellos les pusieron vendas
Que ciegos caminen los fantasmas de la seda
por las sendas que los conduzcan al infierno.
Jem Wong
17-05-2005
Dedicado a su tia abuela Anna May Wong
Golondrina del Banjó - Fanny Jem Wong
Anna May Wong
Anna May Wong, la primera
estrella de cine chino-estadounidense, nació Wong Liu Tsong el 3 de enero de
1905, en Los Ángeles, California, hijo del lavandero Wong Sam Sing y su esposa,
Lee Gon Toy. Una estadounidense de tercera
generación, logró tener una carrera como actriz sustancial durante un tiempo
profundamente racista cuando el tabú contra el mestizaje significaba que las
actrices caucásicas fueron elegidas como mujeres "orientales" en
partes principales frente a los principales hombres caucásicos. Incluso
cuando el papel requería jugar frente a un caucásico en el arrastre asiático,
al igual que Paul Muni como el campesino chino Wang Lung en The Good Earth
(1937), Wong fue rechazada, ya que no encajaba con la apariencia ideal
imaginada de un caucásico. Mujer asiática. La
discriminación que enfrentó en la industria doméstica la llevó a ir a Europa
para trabajar en películas en inglés y alemán. Su
nombre, que también deletreaba Wong Lew Song, se traduce literalmente como
"Sauces amarillos helados", pero ha sido interpretado como
"Mariposa amarilla de la segunda hija". Su
familia le dio el nombre en inglés Anna May. Nació
en Flower Street, en el centro de Los Ángeles, en un barrio integrado dominado
por irlandeses y alemanes, a una cuadra de Chinatown, donde su padre dirigía la
lavandería Sam Kee.
La familia Wong regresó a
Chinatown dos años después del nacimiento de Liu Tsong, pero en 1910 se
desarraigaron y se mudaron a un vecindario cercano de la calle Figueroa donde
tenían vecinos mexicanos y de Europa del Este. Había
dos colinas empinadas entre el nuevo hogar de los Wongs y Chinatown, pero como
señala su biógrafo, el profesor de historia de la Universidad de Colgate,
Graham Russell Gao Hodges, esas colinas ponen una distancia psicológica y
física entre Liu Tsong y Chinatown. El
barrio chino de Los Ángeles ya estaba lleno de rodajes de películas cuando era
una niña.
Ella perseguiría a los nickelodeons del vecindario, habiéndose embelesado con los primeros "parpadeos". Aunque su padre tradicional desaprobaba enérgicamente la cinofilia de su hija, ya que la desviaba de las actividades escolásticas, había poco que él pudiera hacer al respecto, ya que Liu estaba decidida a ser actriz. La industria del cine se encontraba en medio de la reubicación de la costa este al oeste, y Hollywood estaba en auge. Liu Tsong perseguiría rodajes de películas como antes había perseguido a los nickelodeons. Sus estrellas favoritas fueron Pearl White, de The Perils of Pauline (1914), famosa en serie, y el protagonista de White, Crane Wilbur . También le gustaba Ruth Roland .
Ella perseguiría a los nickelodeons del vecindario, habiéndose embelesado con los primeros "parpadeos". Aunque su padre tradicional desaprobaba enérgicamente la cinofilia de su hija, ya que la desviaba de las actividades escolásticas, había poco que él pudiera hacer al respecto, ya que Liu estaba decidida a ser actriz. La industria del cine se encontraba en medio de la reubicación de la costa este al oeste, y Hollywood estaba en auge. Liu Tsong perseguiría rodajes de películas como antes había perseguido a los nickelodeons. Sus estrellas favoritas fueron Pearl White, de The Perils of Pauline (1914), famosa en serie, y el protagonista de White, Crane Wilbur . También le gustaba Ruth Roland .
Educada en una escuela de
idioma chino en Chinatown, se saltaba la escuela para ver filmaciones en su
vecindario. Ganaba dinero de propina al
entregar ropa para su padre, que gastaba en ir al cine. Su
padre, si descubría que ella había ido al cine durante el horario escolar, la
azotaría con un palo de bambú. Cuando tenía nueve años, comenzó
a rogarle a los cineastas que le dieran partes, un comportamiento que la apodó
"CCC" por "niña china curiosa".
El primer papel de Liu
Tsong fue como un extra sin acreditar en The Red Lantern (1919) de Metro
Pictures, protagonizada por Alla Nazimova como una mujer eurasiática que se
enamora de un misionero estadounidense. La
película incluyó escenas rodadas en Chinatown. La
parte fue obtenida para ella por un amigo de su padre (sin su conocimiento) que
trabajaba en la industria del cine. Reteniendo
el apellido familiar "Wong" y el nombre "cristiano" en
idioma inglés que le dieron sus padres, Liu Tsong se americanizó como
"Anna May Wong" para la industria del cine, aunque no recibiría un
crédito en pantalla por otros dos años.
Anna May Wong,
rebautizada, apareció en partes de películas protagonizadas por Priscilla Dean
, Colleen Moore y la japonesa Sessue Hayakawa , la primera estrella asiática de
las películas estadounidenses. Debido a las demandas de su
padre, ella tenía un tutor adulto en el estudio, y estaría encerrada en su
camerino entre escenas si era la única asiática en el reparto. Inicialmente
equilibrando el trabajo escolar y su incipiente carrera cinematográfica,
finalmente abandonó la escuela secundaria de Los Ángeles para dedicarse a la
actuación a tiempo completo. La ayudó el hecho de que, aunque
todavía era una adolescente, parecía más madura que su edad real.
El director Marshall
Neilan interpretó a la adolescente Anna May en una pequeña parte de su película
Dinty (1920), luego le dio su primer papel acreditado en la secuencia
"Hop" de Bits of Life (1921), la primera película de antología de la
industria cinematográfica estadounidense. En
"Hop", Wong interpretó a Toy Ling, la esposa abusada del personaje de
Lon Chaney , Chin Gow, que el Hombre de las Mil Caras jugó en drag chino.
Luego apareció en apoyo de John Gilbert en Fox's Shame (1921)
antes de ser elegida en su primer papel importante a la edad de 17 años, el
papel principal en The Toll of the Sea (1922). Interpretó
a Lotus Flower en esta adaptación de la ópera "Madame Butterfly", que
trasladó la acción de Japón a China. "The
Toll of the Sea" fue el primer largometraje rodado íntegramente en el
proceso de color de dos tiras de Technicolor. Al
aparecer en la cima de este melodrama romántico, Anna se convirtió en la
primera artista asiática nativa en protagonizar una importante película de
Hollywood.
La mayoría de las representaciones de mujeres asiáticas fueron hechas por actrices caucásicas con "cara amarilla", como la Madame Butterfly (1915) de 1915 protagonizada por Mary Pickford (que nació en Toronto, Canadá) en el papel principal. En "El peaje del mar", el personaje de Anna May perpetúa el estereotipo de la "flor de loto" asiática, una mujer sacrificada que entrega su vida por el amor de un hombre caucásico. La película fue un éxito, y mostró a Wong en una actuación sobrenaturalmente madura y contenida. Este avance debería haber lanzado a Anna May Wong como una estrella, pero, para empezar: era china en un país que excluía (por ley) a los chinos de emigrar a los EE. UU., Que prohibía (por ley) a los chinos casarse con caucásicos y eso generalmente excluía (por ley o de otro modo) chinos de la cultura en general, excepto por papeles poco importantes como pesados en la conciencia nacional.
La mayoría de las representaciones de mujeres asiáticas fueron hechas por actrices caucásicas con "cara amarilla", como la Madame Butterfly (1915) de 1915 protagonizada por Mary Pickford (que nació en Toronto, Canadá) en el papel principal. En "El peaje del mar", el personaje de Anna May perpetúa el estereotipo de la "flor de loto" asiática, una mujer sacrificada que entrega su vida por el amor de un hombre caucásico. La película fue un éxito, y mostró a Wong en una actuación sobrenaturalmente madura y contenida. Este avance debería haber lanzado a Anna May Wong como una estrella, pero, para empezar: era china en un país que excluía (por ley) a los chinos de emigrar a los EE. UU., Que prohibía (por ley) a los chinos casarse con caucásicos y eso generalmente excluía (por ley o de otro modo) chinos de la cultura en general, excepto por papeles poco importantes como pesados en la conciencia nacional.
"The Toll of the
Sea" convirtió a Anna May Wong en una mercancía conocida y, por lo tanto,
comercializable en Hollywood. Se convirtió en la actriz n. ° 1
cuando tuvo que interpretar a una joven mujer asiática, pero desafortunadamente
los papeles principales para los asiáticos eran pocos y distantes.
En lugar de convertirse en una estrella, esta hermosa mujer
con una tez descrita como "una rosa sonrojada por el viejo marfil"
continuó atrapada en papeles secundarios, como en el melodrama Dr Tod (1923) de
Tod Browning (1923) y el amanecer del trueno occidental (1923). Incluso
jugó un esquimal en The Alaskan (1924). Apareció
como Tiger Lily, "Chieftainess of the Indians", en la prestigiosa
producción de Paramount de Peter Pan de JM Barrie (1924), pero el papel fue muy
pequeño (la película se rodó en la isla de Santa Catalina, donde el elenco se
quedó durante la producción.
La belleza de 170 cm de
altura (5'7 ", aunque otras fuentes citan su altura como 5'4½") era
conocida como la mujer mejor vestida del mundo y ampliamente considerada como
la más bella del cine. Su gran avance después de su
comienzo auspicioso con "The Toll of the Sea" finalmente llegó cuando
Douglas Fairbanks la eligió como una esclava mongol traidora en su gran
espectáculo de The Eastern Thief of Bagdad (1924). La
producción taquillera de $ 2 millones la hizo conocer a los críticos y al
público que va al cine. Para bien o para mal, nació una
estrella, aunque del tipo estereotípico "Dama del Dragón".
A pesar de su creciente
fama, se limitó a los papeles secundarios, ya que las actrices caucásicas,
incluida la más improbable Myrna Loy, continuaron siendo elegidas como mujeres
asiáticas en papeles principales desde la década de 1920 hasta la década de
1940, a pesar de la disponibilidad inmediata de Anna May Wong. No
pudo atraer a los protagonistas a pesar de su belleza y su probado talento para
la actuación, incluso en películas con mujeres asiáticas, pero se forjó una
carrera como jugadora de apoyo en todo, desde películas de la lista A hasta
comedias de dos carretes y series. Los
personajes que interpretaba normalmente eran vampiros maliciosos o asesinos que
a menudo cosechaban el salario de su pecado al ser violados. Fue
un aprendizaje degradante que la mayoría de las actrices caucásicas no tuvieron
que pasar. Anna quería interpretar a mujeres americanas modernas durante
toda su carrera, pero se vio frustrada por el racismo. Más
tarde, cuando viajó a Europa para escapar del encasillamiento de Hollywood, le
dijo a la periodista Doris Mackie: "Estaba tan cansada de las partes que
tenía que interpretar. ¿Por qué la pantalla china es siempre el villano? Y un
villano tan grosero "asesino, traicionero, una serpiente en la
hierba".
Wong encarnaba el ideal
caucásico de una belleza exótica extranjera, una presencia alienígena a pesar
de su ciudadanía estadounidense. La revista de cine
"Pictures" publicó una memoria suya en 1926 en la que se quejaba:
"Mucha gente, cuando me conocen por primera vez, se sorprenden de que yo
hable y escriba inglés sin dificultad. Pero ¿por qué no debería hacerlo? Nací
aquí en Los Ángeles y fui a las escuelas públicas aquí. Hablo inglés sin ningún
acento. Pero mis padres se quejan de que no se puede decir lo mismo de mi
chino. Aunque he ido a escuelas chinas, y siempre hablo con mi padre y madre en
nuestra lengua materna, se dice que hablo chino con acento inglés ".
Muchos chino-estadounidenses se consideraban "chinos en
Estados Unidos", una actitud reforzada por la actitud anti-china y
anti-asiática del gobierno de los Estados Unidos y la cultura estadounidense.
En sus memorias, Wong se refirió a sí misma como
"china" o "chino americanizado", pero no como
"estadounidense" o "chino-estadounidense".
Anna May Wong apareció
como bailarina en una obra de teatro dentro de una película filmada en
Technicolor para el vehículo Ronald Colman His Supreme Moment (1925), pero su
producción de Hollywood generalmente no fue distinguida. En
1926, parece haber aparecido en una película de "carrera" realizada
por estadounidenses de origen chino para un público chino-estadounidense, The
Silk Bouquet (1926) (también conocido como "El Caballo del Dragón").
Moviéndose entre Poverty Row y las mayores, apareció
nuevamente con Lon Chaney en Mr. Wu (1927) en MGM y con Warner Oland y Dolores
Costello en Old San Francisco (1927) en Warner Brothers. Warners
también la eligió para apoyar a la drag queen oriental Myrna Loy en The Crimson
City (1928). A pesar de su aspecto WASP y su
cabello rojo, Loy en chino se había convertido en una gran estrella
"oriental" en las películas estadounidenses que deseaban un elemento
exótico. Esta indignidad puede haber sido lo que empujó a Wong a
buscar su futuro en otro lugar que no sea Hollywood.
Se mudó a Europa en 1928,
donde hizo películas en el Reino Unido y Alemania. Hizo
su debut en el escenario de Londres con el joven y prometedor Laurence Olivier
en la obra "The Circle of Chalk". Después
de recibir una paliza por su voz y cantar de los críticos de Londres, pagó a un
tutor de la Universidad de Cambridge para mejorar su discurso, con el resultado
de que adquirió un acento inglés en la corteza superior. Más
tarde apareció en Viena, Austria, en la obra "Primavera".
Los directores europeos
apreciaron los talentos y la belleza únicos de Wong, y la usaron de una manera
que Hollywood con mentalidad estereotípica, acorralado por los prejuicios
estadounidenses, no podía o no podía. Al
mudarse a Alemania para aparecer en películas alemanas, se familiarizó con
personalidades del cine alemán, incluidas Marlene Dietrich y la actriz y
cineasta Leni Riefenstahl. Aprendió alemán y francés y
comenzó a desarrollar una actitud y una perspectiva continental europea.
En Europa fue recibida como una estrella. Según su biógrafo Graham Russell Gao Hodges, Wong se codeó con "una élite intelectual que incluía príncipes, dramaturgos, artistas y fotógrafos que clamaban por trabajar con ella".
Anna May Wong apareció en revistas de todo el mundo, mucho más que actrices de un nivel de logro similar. Se convirtió en una superestrella de los medios de comunicación, y su peinado y complexión fueron copiados, mientras que "coolie abrigos" se convirtió en la rabia. Según Hodges, "[S] fue la única estrella estadounidense que habló con los franceses, más que Greta Garbo, Joan Crawford o Mary Pickford, las mejores actrices estadounidenses de la época". Pero, irónicamente, "[S] él es el que ahora está olvidado". Wong fue elegida en la película muda de Ewald André Dupont Piccadilly (1929) como una empleada doméstica que fue despedida de su trabajo en un club nocturno de Londres después de bailar sobre una mesa, y luego contratada como bailarina para infundir al club un glamour exótico. Su primer talkie fue The Flame of Love (1930) (también conocido como "The Road to Dishonor", aunque algunas fuentes afirman que fue "Song", también conocido como "Wasted Love" en ese mismo año), que fue lanzado por British International Pictures. En un tiempo antes del doblaje, cuando se filmaron diferentes versiones de una sola película en diferentes idiomas, Wong jugó en las versiones en inglés, francés y alemán de la película.
En Europa fue recibida como una estrella. Según su biógrafo Graham Russell Gao Hodges, Wong se codeó con "una élite intelectual que incluía príncipes, dramaturgos, artistas y fotógrafos que clamaban por trabajar con ella".
Anna May Wong apareció en revistas de todo el mundo, mucho más que actrices de un nivel de logro similar. Se convirtió en una superestrella de los medios de comunicación, y su peinado y complexión fueron copiados, mientras que "coolie abrigos" se convirtió en la rabia. Según Hodges, "[S] fue la única estrella estadounidense que habló con los franceses, más que Greta Garbo, Joan Crawford o Mary Pickford, las mejores actrices estadounidenses de la época". Pero, irónicamente, "[S] él es el que ahora está olvidado". Wong fue elegida en la película muda de Ewald André Dupont Piccadilly (1929) como una empleada doméstica que fue despedida de su trabajo en un club nocturno de Londres después de bailar sobre una mesa, y luego contratada como bailarina para infundir al club un glamour exótico. Su primer talkie fue The Flame of Love (1930) (también conocido como "The Road to Dishonor", aunque algunas fuentes afirman que fue "Song", también conocido como "Wasted Love" en ese mismo año), que fue lanzado por British International Pictures. En un tiempo antes del doblaje, cuando se filmaron diferentes versiones de una sola película en diferentes idiomas, Wong jugó en las versiones en inglés, francés y alemán de la película.
Paramount Pictures le
ofreció un contrato con la promesa de papeles principales en producciones
importantes. Al regresar a los Estados Unidos
en 1930, Wong apareció en Broadway en la obra "On the Spot".
Fue un éxito, con 167 actuaciones, y se mudó a Hollywood y
Paramount, donde protagonizó una adaptación de la novela de Sax Rohmer
"Daughter of Fu Manchu" llamada Daughter of the Dragon (1931).
Estaba de vuelta en la tierra de los estereotipos, esta vez
como la "Dama del Dragón" definitiva, que junto con su padre Fu
Manchu (interpretado por el sueco étnico Warner Oland, el futuro Charlie Chan)
encarnaba el malvado "Peligro Amarillo". Si
bien "Hija del Dragón" puede haber sido una pulpa de película B, le
permitió a Wong mostrar su talento al ofrecer una actuación poderosa.
Su mejor papel en
Hollywood a principios de la década de 1930 fue en apoyo de Marlene Dietrich en
el clásico Shanghai Express (1932), ganador del Oscar de Josef von Sternberg .
Sin embargo, Hollywood en la década de 1930 fue tan racista
como lo había sido en los locos años veinte, y MGM se negó a elegirla en su
producción de 1932 de The Son-Daughter (1932), para la cual hizo una prueba de
pantalla, ya que era " demasiado chino para jugar chino ".
Helen Hayes desempeñó el papel en cara amarilla.
Del mismo modo, más tarde se mantuvo fuera de un papel
principal y secundario en la producción de prestigio de MGM de The Good Earth
(1937), su filmación de la popular novela de Pearl S. Buck , después de
reprobar otra prueba de pantalla por no estar a la altura de un idea del hombre
blanco de lo que "parecía" chino. MGM
la probó para el papel principal de O-Lan, la simpática esposa del granjero
chino Wang Lung (que interpretará Paul Muni, interpretado personalmente por Irving
Thalberg). También fue considerada para el papel secundario de Lotus, la
concubina de Wang Lung. Anna, una china étnica, perdió
ambos papeles ante dos mujeres austriacas, Luise Rainer y Tilly Losch , ya que Albert
Lewin , el asistente de Thalberg que estaba proyectando la película, vetó a
Wong y otros chinos étnicos porque su aspecto no encajaba con su concepción de
cómo deberían ser los chinos. Irónicamente, el año en que
salió "The Good Earth", Wong apareció en la portada del segundo
número de la revista Look, que la etiquetaba "La niña china más bella del
mundo". Estereotipada en Estados Unidos
como una dama dragón, la foto de portada la tenía sosteniendo una daga.
Luise Rainer ganaría el Oscar a la Mejor Actriz por su
actuación de O-Lan en drag chino.
Hubo consideraciones
prácticas para la negativa de MGM a elegir a Wong frente a Muni. Era
ilegal en muchos estados, incluido California, que los asiáticos se casaran con
caucásicos, y contar con una pareja interracial, incluso si jugaban la misma
raza, probablemente significaría que la película sería rechazada por muchas
cadenas de teatros en regiones en las que el antia asiáticos los prejuicios
fueron particularmente severos, como el sur. El
nuevo Código de producción cinematográfica de 1934, que complació a los
segregacionistas, prohibió a los cineastas retratar el mestizaje bajo una luz
positiva. Lanzar a un chino-estadounidense frente a un caucásico podría
interpretarse como una promoción del mestizaje. Anna
May regresó a Inglaterra, presuntamente angustiada por la injusticia perpetrada
por MGM y su país de origen. En Inglaterra alternaba entre
películas y el escenario, pero se vio obligada a regresar a los Estados Unidos
para cumplir con su contrato de Paramount. Apareció
en dos imágenes dirigidas por Robert Florey, Daughter of Shanghai (1937) como
protagonista no asiático estereotípica femenina, y Dangerous to Know (1938).
También apareció en papeles principales en King of Chinatown
(1939) e Island of Lost Men (1939).
Anna May Wong no apareció
en películas de 1939-41, cuando fue elegida como jugadora de reparto en Ellery
Queen's Penthouse Mystery (1941), una entrada en la serie B-movie.
Sus dos últimos papeles principales en películas fueron en un
par de películas de propaganda antijaponesas, Bombs Over Burma (1942) y Lady
from Chungking (1942), ambas realizadas por Producers Releasing Corp., el más
bajo de los estudios Poverty Row. . Los
principales estudios, cuando filmaron películas de propaganda que requerían un
liderazgo asiático comprensivo, volvieron a la vieja práctica de poner a los
caucásicos en la cara amarilla, sin importar cuán absurdo sea el resultado.
A medida que su carrera
cinematográfica entró en eclipse en la década de 1940 (no aparecería en otra
película hasta 1949), encontró trabajo en el escenario y en la radio y luego en
el nuevo medio de televisión. Wong escribió un prefacio al
libro "Nuevas recetas chinas" en 1942, que fue uno de los primeros
libros de cocina chinos impresos en los Estados Unidos. Las
ganancias del libro de cocina se dedicaron a United China Relief.
Aunque Wong fue vocal en
su oposición a los estereotipos y la tipificación, y fue una de las víctimas
más memorables de racismo de Hollywood al negarse los papeles principales en
las imágenes de la lista A porque las costumbres racistas de la época
impidieron que una mujer asiática besara a un actor caucásico, ella fue
considerada socialmente sospechosa por su propia gente. Los
roles que se vio obligada a aceptar para tener una carrera como actriz, así
como su condición de mujer soltera, disgustaron a muchos chinos en Estados
Unidos y en su tierra ancestral, donde las actrices eran equiparadas con
prostitutas y donde las mujeres todavía eran interpretadas por hombres. En la
ópera clásica. En un viaje a China en 1936,
Anna May fue recibida por la élite cultural del país en la cosmopolita Beijing
y Shanghai, pero tuvo que abandonar un viaje a la aldea ancestral de sus padres
cuando su progreso fue bloqueado por una multitud de manifestantes.
Alguien en la multitud la denunció con "Abajo Huang Liu
Tsong, el títere que deshonra a China. No la dejes ir a tierra".
A su regreso de China, Wong estaba decidida a interpretar
caracteres chinos de manera más auténtica, pero sus únicas opciones eran
rechazar los roles que consideraba racistas o tratar de suavizarlos desde el
interior de la bestia. En definitiva, para esta
orgullosa mujer, fue una batalla perdida.
El nacionalismo chino
había estado en alza desde que Yat-sen Sun terminó con el Imperio Manchú en
1911 y fue una reacción abundante a la guerra de agresión lanzada contra China
por el Imperio de Japón. Los nacionalistas chinos,
preocupados por la representación del pueblo chino como encarnación del mal en
la cultura popular estadounidense, se sintieron ofendidos por las
representaciones de exóticos y asiáticos de Wong. Aunque
pasaría los años de la Segunda Guerra Mundial trabajando para organizaciones
benéficas y agencias de ayuda chinas, Madame Chiang , hija de Yat-sen Sun y
esposa de Kai-Shek Chiang , el general del ejército que dirigió a los chinos
nacionalistas, la rechazó. La gira de propaganda de Chiang de 1942-43 por los
Estados Unidos. Su biógrafo Hodges afirma que
este fue el comienzo de un consenso entre los chinos y los estadounidenses de
origen chino de que Wong era una vergüenza. Los
chinos y los estadounidenses de origen chino decidieron culparla a ella en
lugar de Hollywood por los estereotipos degradantes que tenía que jugar para
poder trabajar. El resultado de este nuevo
consenso, según Hodges, fue que "su memoria ha sido borrada".
La carrera de Anna May en
el cine prácticamente terminó después de la guerra. Obtuvo
su propia serie de televisión, The Gallery of Madame Liu-Tsong (1951), en
Dumont Network, interpretando a un detective chino en un papel escrito
expresamente para ella, un personaje al que incluso se le dio su verdadero
nombre chino. El programa de media hora, que
se ejecutó semanalmente del 27 de agosto al 21 de noviembre de 1951, fue el
primer programa de televisión en protagonizar a un asiático-estadounidense.
Las relaciones personales
de Wong generalmente eran con hombres caucásicos mayores, pero la ley de
California prohibió el matrimonio entre asiáticos y caucásicos hasta 1948. Uno
de sus amantes blancos se ofreció a casarse con ella en México, pero las
intenciones de la pareja se hicieron conocidas y él retrocedió cuando su
carrera en Hollywood se vio comprometida. Wong
reflexionó sobre casarse con un hombre chino a veces, pero la cultura china
mantenía a las actrices a la par de las prostitutas, lo que la hacía sospechosa
como material para el matrimonio. Temía que las costumbres de su
cultura probablemente significaran que casarse con un chino la obligaría a
abandonar su carrera y ser una esposa obediente.
Anna May Wong apareció en
más de 50 películas estadounidenses, inglesas y alemanas en su carrera,
convirtiéndola en la primera estrella mundial de cine chino-estadounidense.
Se vio obligada a luchar contra el racismo y los estereotipos
durante toda su vida profesional, mientras que simultáneamente los chinos la
criticaban en su país y en el extranjero por perpetuar los estereotipos en los
medios. A pesar de esta tremenda carga, la bella mujer probó una
elegancia y sofisticación en pantalla que la convirtió en el paradigma de las
mujeres asiáticas para una generación de audiencias cinematográficas.
A Anna May Wong le
encantaba leer, y sus temas favoritos abarcaban una amplia gama, desde la
historia asiática y Tzu Lao hasta William Shakespeare. Nunca
se casó, pero ocupó su tiempo con golf, caballos y esquí. Wong
fumaba, bebía demasiado y sufría de depresión. Estaba
preparada para regresar como actriz de personaje en la pantalla grande hacia el
final de su vida, después de haber aparecido como la criada de Lana Turner en el
jabonoso retrato de Ross Hunter en 1960 (1960). Fue
elegida para el papel de Madame Liang en Flower Drum Song (1961), la versión
cinematográfica del musical de Broadway "Flower Drum Song" de Richard
Rodgers y Oscar Hammerstein II, pero antes de que pudiera comenzar el rodaje
falleció.
Anna May Wong murió de un
ataque cardíaco masivo el 3 de febrero de 1961 en Santa Mónica, California,
después de una larga lucha contra la cirrosis de Laennec, una enfermedad del
hígado. Ella tenía 56 años. Su
fama sigue viva, cuatro décadas después de su muerte. Ella
es parte de la conciencia popular estadounidense, elegida como una de las
primeras estrellas de cine en aparecer en un sello postal. Y el
interés en ella continúa: una obra de teatro sobre Anna titulada "China
Doll - La vida imaginada de una actriz estadounidense", escrita por
Elizabeth Wong, se estrenó en el Bowdoin College de Maine en 1997. Una serie de
conferencias y películas, "Redescubriendo a Anna May Wong ", se
celebró en el Archivo de Cine y Televisión de UCLA en 2004, patrocinado por el
editor de" Playboy " Hugh Hefner . Ese
mismo año, el Museo de Arte Moderno de la Ciudad de Nueva York celebró su
propio homenaje a Wong, "Retrospectiva de una actriz de pantalla
chino-estadounidense". Finalmente estaba obteniendo el
respeto en su propio país que le fue negado durante su carrera.
Palgrave Macmillan
publicó en 2004 una biografía del profesor de historia de la Universidad de
Colgate, Graham Russell Gao Hodges, "Anna May Wong: De la hija de la
lavandería a la leyenda de Hollywood". Hodges considera que la vida y la
carrera de Anna May son increíbles, especialmente a la luz del hecho. que su
estrella aún no ha sido eclipsada por ninguna otra estrella femenina
asiático-estadounidense, a pesar del cambio de actitudes. Finalmente,
en 2004, el British Film Institute restauró la película muda de 1929 de EA
Dupont "Piccadilly".
- IMDb Mini Biografía Por: Jon C. Hopwood
(qv y correcciones por Anónimo)
****************************
Anna
May Wong, the first Chinese-American movie star, was born Wong Liu Tsong on
January 3, 1905, in Los Angeles, California, to laundryman Wong Sam Sing and
his wife, Lee Gon Toy. A third-generation
American, she managed to have a substantial acting career during a deeply
racist time when the taboo against miscegenation meant that Caucasian actresses
were cast as "Oriental" women in lead parts opposite Caucasian
leading men. Even when the role called for playing opposite a Caucasian in
Asian drag, as with Paul Muni's as the Chinese peasant Wang Lung in The
Good Earth (1937), Wong was rejected, since she did not fit a Caucasian's
imagined ideal look for an Asian woman. The discrimination she faced in the
domestic industry caused her to go to Europe for work in English and German
films. Her name, which she also spelled Wong Lew Song, translates literally as
"Frosted Yellow Willows" but has been interpreted as
"Second-Daughter Yellow Butterfly." Her family gave her the
English-language name Anna May. She was born on Flower Street in downtown Los
Angeles in an integrated neighborhood dominated by Irish and Germans, one block
from Chinatown, where her father ran the Sam Kee Laundry.
The Wong family moved back to Chinatown two years after
Liu Tsong's birth, but in 1910 they uprooted themselves, moving to a nearby Figueroa
Street neighborhood where they had Mexican and East European neighbors. There
were two steep hills between the Wongs' new home and Chinatown, but as her
biographer, Colgate University history professor Graham Russell Gao Hodges,
points out, those hills put a psychological as well as physical distance
between Liu Tsong and Chinatown. Los Angeles' Chinatown already
was teeming with movie shoots when she was a girl. She would haunt the
neighborhood nickelodeons, having become enraptured with the early "flickers."
Though her traditional father strongly disapproved of his daughter's
cinephilia, as it deflected her from scholastic pursuits, there was little he
could do about it, as Liu was determined to be an actress. The film industry was in the midst of relocating from the
East Coast to the West, and Hollywood was booming. Liu Tsong would haunt movie
shoots as she had earlier haunted the nickelodeons. Her favorite stars were Pearl
White, of The Perils of Pauline (1914) serial fame, and White's
leading man, Crane Wilbur. She was also fond of Ruth Roland.
Educated at a Chinese-language school in Chinatown, she
would skip school to watch film shoots in her neighborhood. She made tip money
from delivering laundry for her father, which she spent on going to the movies.
Her father, if he discovered she had gone to the movies during school hours,
would spank her with a bamboo stick. Around the time she was nine years old,
she began begging filmmakers for parts, behavior that got her dubbed
"C.C.C." for "curious Chinese child."
Liu Tsong's first film role was as an uncredited extra in
Metro Pictures' The Red Lantern(1919), starring Alla Nazimova as
a Eurasian woman who falls in love with an American missionary. The film
included scenes shot in Chinatown. The part was obtained for her by a friend of
her father's (without his knowledge) who worked in the movie industry.
Retaining the family surname "Wong" and the English-language
"Christian" name bestowed on her by her parents, Liu Tsong
Americanized herself as "Anna May Wong" for the movie industry,
though she would not receive an on-screen credit for another two years.
The rechristened Anna May Wong appeared in bit parts in
movies starring Priscilla Dean, Colleen Moore and the
Japanese-born Sessue Hayakawa, the first Asian star of American movies.
Due to her father's demands, she had an adult guardian at the studio, and would
be locked in her dressing room between scenes if she was the only Asian in the
cast. Initially balancing school work and her budding film career, she
eventually dropped out of Los Angeles High School to pursue acting full time.
She was aided by the fact that, though still a teenager, she looked more mature
than her real age.
Director Marshall Neilan cast the teenage Anna
May in a bit part in his film Dinty (1920), then gave her her first
credited role in the "Hop" sequence of Bits of Life (1921),
the American movie industry's first anthology film. In "Hop" Wong
played Toy Ling, the abused wife of Lon Chaney's character Chin Gow, which
the Man of a Thousand Faces played in Chinese drag. She next appeared in
support of John Gilbert in Fox's Shame(1921) before being cast
in her first major role at the age of 17, the lead in El tributo del
mar (1922). She played Lotus Flower in this adaptation of the opera
"Madame Butterfly," which moved the action from Japan to China.
"The Toll of the Sea" was the first feature film shot entirely in
Technicolor's two-strip color process. By appearing top-billed in this romantic
melodrama, Anna became the first native-born Asian performer to star in a major
Hollywood movie. Most portrayals of Asian women were done by Caucasian
actresses in "yellow-face," such as the 1915 Madame Butterfly (1915)
starring "America's Sweetheart" Mary Pickford (who was born
in Toronto, Canada) in the title role. In "The Toll of the Sea," Anna
May's character perpetuates the stereotype of the Asian "lotus
blossom," a self-sacrificial woman who surrenders her life for the love of
a Caucasian man. The film was a hit, and it showcased Wong in a preternaturally
mature and restrained performance. This breakthrough should have launched Anna
May Wong as a star, but for one thing: She was Chinese in a country that
excluded (by law) Chinese from emigrating to the US, that forbade (by law)
Chinese from marrying Caucasians and that generally excluded (by law or
otherwise) Chinese from the culture at large, except for bit roles as heavies
in the national consciousness.
"The Toll of the Sea" made Anna May Wong a
known, and thus a marketable, commodity in Hollywood. She became the #1 actress
when a young Asian female part had to be cast, but unfortunately lead roles for
Asians were few and far between. Instead of becoming a star, this beautiful
woman with a complexion described as "a rose blushing through old
ivory" continued to be stuck in supporting roles, as in Tod
Browning's melodrama Drifting(1923) and the western Thundering
Dawn (1923). She even played an Eskimo in The Alaskan (1924).
She appeared as Tiger Lily, "Chieftainess of the Indians," in
Paramount's prestigious production of J.M. Barrie's Peter
Pan (1924), but the role was very small (the film was shot on Santa
Catalina Island, where the cast stayed during the production.
The 170-cm-tall (5'7", although other sources cite
her height as 5'4½") beauty was known as the world's best-dressed woman
and widely considered to have the loveliest hands in the cinema. Her big
breakthrough after her auspicious start with "The Toll of the Sea" finally
came when Douglas Fairbanks cast her in a supporting role as a
treacherous Mongol slave in his Middle Eastern/Arabian Nights
extravaganza El ladrón de Bagdad(1924). The $2-million blockbuster
production made her known to critics and the movie-going public. For better or
worse, a star, albeit of the stereotypical "Dragon Lady" type, was
born.
Despite her waxing fame, she was limited to supporting
roles, as Caucasian actresses, including most improbably Myrna Loy,
continued to be cast as Asian women in lead roles from the 1920s through the
1940s, despite the ready availability of Anna May Wong. She was unable to
attract lead parts despite her beauty and proven acting talent, even in films
featuring Asian women, but she did carve out a career as a supporting player in
everything from A-list movies to two-reel comedies and serials. The characters
she played typically were duplicitous or murderous vamps who often reaped the
wages of their sin by being raped. It was a demeaning apprenticeship that most
Caucasian actresses did not have to go through. Anna wanted was to play modern
American women all through her career but was thwarted because of racism.
Later, when she journeyed to Europe to escape the typecasting of Hollywood, she
told journalist Doris Mackie, "I was so tired of the parts I had to play.
Why is it that the screen Chinese is always the villain? And so crude a
villain--murderous, treacherous, a snake in the grass."
Wong embodied the Caucasian ideal of a foreign exotic
beauty, an alien presence despite her American citizenship. The movie magazine
"Pictures" published a memoir of hers in 1926 in which she
complained, "A lot of people, when they first meet me, are surprised that
I speak and write English without difficulty. But why shouldn't I? I was born
right here in Los Angeles and went to the public schools here. I speak English
without any accent at all. But my parents complain that the same cannot be said
of my Chinese. Although I have gone to Chinese schools, and always talk to my
father and mother in our native tongue, it is said that I speak Chinese with an
English accent!". Many Chinese-Americans considered themselves
"Chinese in America," an attitude bolstered by the anti-Chinese,
anti-Asian attitude of the US government and the American culture. In her
memoir, Wong referred to herself as "Chinese" or "Americanized
Chinese," but not as an "American" or "Chinese-American."
Anna May Wong appeared as a dancer in a play within a
movie shot in Technicolor for the Ronald Colman vehicle His
Supreme Moment (1925), but her Hollywood output generally was
undistinguished. In 1926 she seems to have appeared in a "race" film
made by Chinese-Americans for a Chinese-American audience, The Silk
Bouquet (1926) (aka "The Dragon Horse"). Moving between Poverty
Row and the majors, she appeared again with Lon Chaney in Mr.
Wu (1927) at MGM and with Warner Oland and Dolores
Costello in Orgullo de raza (1927) at Warner Brothers. Warners
also cast her in support of Oriental drag queen Myrna Loy in La taberna
roja (1928). Despite her WASP looks and red hair, Loy in Chinese drag had
become a major "Oriental" star in American films desiring an exotic
element. This indignity may have been what pushed Wong to seek her future
somewhere other than Hollywood.
She
moved to Europe in 1928, where she made movies in the UK and Germany. She made her debut on the London stage with the young
up-and-coming Laurence Olivier in the play "The Circle of
Chalk." After receiving a drubbing for her voice and singing from the
London critics, she paid a Cambridge University tutor to improve her speech,
with the result that she acquired an upper-crust English accent. Later she
appeared in Vienna, Austria, in the play "Springtime."
European directors appreciated Wong's unique talents and
beauty, and they used her in ways that stereotype-minded Hollywood, hemmed in
by American prejudice, would not or could not. Moving to Germany to appear in
German films, she became acquainted with German film personalities,
including Marlene Dietrich and actress-filmmaker Leni
Riefenstahl. She learned German and French and began to develop a continental
European attitude and outlook. In Europe she was welcomed as a star. According
to her biographer Graham Russell Gao Hodges, Wong hobnobbed with "an intellectual
elite that included princes, playwrights, artists and photographers who
clamored to work with her." Anna May Wong was featured in magazines all
over the world, far more than actresses of a similar level of accomplishment.
She became a media superstar, and her coiffure and complexion were copied,
while "coolie coats" became the rage. According to Hodges,
"[S]he was the one American star who spoke to the French people, more than Greta
Garbo, Joan Crawford or Mary Pickford, the top American actresses of
the time." But, ironically, "[S]he's the one who's now
forgotten." Wong was cast in Ewald André Dupont's silent
film Piccadilly (1929) as a maid who is fired from her job at a
London nightclub after dancing on top of a table, then rehired as a dancer to
infuse the club with exotic glamor. Her first talkie was The Flame of
Love (1930) (aka "The Road to Dishonour", although some sources
claim it was "Song" aka "Wasted Love" in that same year),
which was released by British International Pictures. In a time before dubbing,
when different versions of a single film were filmed in different languages,
Wong played in the English, French and German versions of the movie.
Paramount Pictures offered her a contract with the
promise of lead roles in major productions. Returning to the US in 1930, Wong
appeared on Broadway in the play "On the Spot." It was a hit, running
for 167 performances, and she moved on to Hollywood and Paramount, where she starred
in an adaptation of Sax Rohmer's novel "Daughter of Fu Manchu"
called La hija del dragón (1931). She was back in stereotype-land,
this time as the ultimate "Dragon Lady," who with her father Fu
Manchu (played by ethnic Swede Warner Oland, the future Charlie Chan) embodied
the evil "Yellow Peril." While "Daughter of the Dragon" may
have been B-movie pulp, it enabled Wong to show off her talent by delivering a
powerful performance.
Her best role in Hollywood in the early 1930s was in
support of Marlene Dietrich in Josef von Sternberg's Oscar-winning
classic El expreso de Shanghai (1932). However, Hollywood in the
1930s was as racist as it had been in the Roaring Twenties, and MGM refused to
cast her in its 1932 production of The Son-Daughter (1932), for which
she did a screen-test, as she was "too Chinese to play a
Chinese." Helen Hayes played the role in yellow-face. Similarly,
she was later kept out of both a lead and supporting role in MGM's prestige
production of The Good Earth (1937), its filming of Pearl S. Buck's
popular novel, after flunking another screen test for failing to live up to a
white man's idea of what "looked" Chinese. MGM screen-tested her for
the lead role of O-Lan, the sympathetic wife of Chinese farmer Wang Lung (to be
played by Paul Muni, personally cast in the part by Irving Thalberg). She
also was considered for the supporting role of Lotus, Wang Lung's concubine.
Anna, an ethnic Chinese, lost out on both roles to two Austrian
women, Luise Rainer and Tilly Losch, as Albert Lewin, the
Thalberg assistant who was casting the film, vetoed Wong and other ethnic
Chinese because their looks didn't fit his conception of what Chinese people
should look like. Ironically, the year "The Good Earth" came out,
Wong appeared on the cover of Look Magazine's second issue, which labeled her
"The World's Most Beautiful Chinese Girl." Stereotyped
in America as a dragon lady, the cover photo had her holding a dagger. Luise Rainer would win the Best Actress Oscar for her
performance of O-Lan in Chinese drag.
There were practical considerations for MGM's refusal to
cast Wong opposite Muni. It was illegal in many states, including California,
for Asians to marry Caucasians, and featuring an interracial couple, even if
they were playing the same race, likely would mean the movie would be rejected
by many theater chains in regions in which anti-Asian prejudice was
particularly severe, such as the South. The new Motion Picture Production Code
of 1934, pandering to segregationists, forbade filmmakers from portraying miscegenation
in a positive light. Casting a Chinese-American opposite a Caucasian might be
construed as promoting miscegenation. Anna May returned to England, reportedly
distraught at the injustice perpetrated by MGM and her home country. In England
she alternated between films and the stage, but she was obliged to return to
the US to fulfill her Paramount contract. She appeared in two Robert
Florey-directed pictures, Daughter of Shanghai(1937) as a
non-stereotypical Asian-American female lead, and Dangerous to Know(1938).
She also appeared in major roles in King of Chinatown (1939)
and Island of Lost Men (1939).
Anna May Wong did not appear in films from 1939-41, when
she was cast as a supporting player in Ellery Queen's Penthouse
Mystery (1941), an entry in the B-movie series. Her last two starring
roles in films were in a pair of anti-Japanese propaganda films, Bombs
Over Burma (1942) and Lady from Chungking (1942), both of which
were made by Producers Releasing Corp., the lowest of the Poverty Row studios.
The major studios, when shooting propaganda films requiring a sympathetic Asian
lead, reverted to the old practice of casting Caucasians in yellow-face, no
matter how absurd the result.
As her movie career went into eclipse in the 1940s (she
would not appear in another motion picture until 1949), she found work on the
stage and in radio and then in the new medium of television. Wong wrote a
preface to the book "New Chinese Recipes" in 1942, which was one of
the first Chinese cookbooks printed in the US. The proceeds from the
cookbook were dedicated to United China Relief.
Though
Wong was vocal in her opposition to stereotypes and typecasting, and was one of
Hollywood's more memorable victims of racism in being denied leading roles in
A-list pictures because the racist mores of the times prevented an Asian woman
from kissing a Caucasian actor, she was considered socially suspect by her own
people. The roles she was forced to accept in order to have an acting career,
as well as her status as a single woman, disgusted many Chinese in America and
in her ancestral homeland, where actresses were equated with prostitutes and
where women were still played by men in classical opera. On a trip to China in
1936, Anna May was welcomed by the country's cultural elite in cosmopolitan
Beijing and Shanghai, but she had to abandon a trip to her parents' ancestral
village when her progress was blocked by a crowd of protesters. Someone in the
crowed denounced her with "Down with Huang Liu Tsong, the stooge that
disgraces China. Don't let her go ashore." Upon her return from China,
Wong was determined to play Chinese characters more authentically, but her only
options were to reject roles she deemed racist or to try to soften them from
within the belly of the beast. Ultimately for this proud woman, it was a losing
battle.
Chinese
nationalism had been on the upswing since Yat-sen Sun ended the
Manchu Empire in 1911 and was rife in reaction to the war of aggression
launched against China by the Empire of Japan. Chinese nationalists, concerned about the portrayal of
Chinese people as evil incarnate in American popular culture, were offended by
Wong's portrayals of Asians and exotics. Though she would spend the World War
II years working for Chinese charities and relief agencies, she was snubbed
by Madame Chiang, the daughter of Yat-sen Sun and wife of Kai-Shek
Chiang, the army general who led the Nationalist Chinese, during Madame
Chiang's 1942-43 propaganda tour of the US. Her biographer Hodges claims this
was the beginning of a consensus among Chinese and Chinese-Americans that Wong
was an embarrassment. Chinese and Chinese-Americans chose to blame her rather
than Hollywood for the demeaning stereotypes she had to play in order to work.
The result of this new consensus, according to Hodges, was that "her
memory has been washed away."
Anna May's career in motion pictures was virtually
finished after the war. She got her own TV series, The Gallery of Madame
Liu-Tsong (1951), on the Dumont Network, playing a Chinese detective in a
role written expressly for her, a character who was even given her real Chinese
name. The half-hour program, which ran weekly from August 27 to November 21,
1951, was the first TV show to star an Asian-American.
Wong's personal relationships typically were with older
Caucasian men, but California law forbade marriage between Asians and
Caucasians until 1948. One of her white lovers offered to marry her in Mexico,
but the couple's intentions became known and he backed off when his Hollywood
career was jeopardized. Wong mused about marrying a Chinese man at times, but
the Chinese culture held actresses to be on a par with prostitutes, which made
her suspect marriage material. She was afraid that the mores of her culture
likely meant that marrying a Chinese would force her to quit her career and be
an obedient wife.
Anna
May Wong appeared in over 50 American, English and German films in her career,
making her the first global Chinese-American movie star. She was forced to
fight against racism and stereotyping all her professional life, while
simultaneously being criticized by Chinese at home and abroad for perpetuating
stereotypes in the media. Despite
this tremendous burden, the beautiful woman assayed an elegance and
sophistication on-screen that made her the paradigm of Asian women for a
generation of movie audiences.
Anna May Wong loved reading, and her favorite subjects
spanned a wide range, everything from Asian history and Tzu
Lao to William Shakespeare. She never married but occupied her time
with golf, horses, and skiing. Wong smoked, drank too much, and suffered from
depression. She was poised to make a comeback as a character actress on the big
screen toward the end of her life, having appeared as Lana Turner's maid
in Ross Hunter's sudsy potboiler Retrato en negro (1960). She
was cast in the role of Madame Liang in Prometidas sin novio (1961),
the movie version of Richard Rodgers's and Oscar Hammerstein II's
Broadway musical "Flower Drum Song," but before shooting could begin
she passed away.
Anna May Wong died of a massive heart attack on February 3, 1961, in Santa Monica, CA, after a long struggle against Laennec's cirrhosis, a disease of the liver. She was 56 years old. Her fame lives on, four decades after her death. She is a part of American popular consciousness, chosen as one of the first movie stars to be featured on a postage stamp. And the interest in her continues: a play about Anna entitled "China Doll--The Imagined Life of an American Actress," written by Elizabeth Wong, had its premiere at Maine's Bowdoin College in 1997. A lecture and film series, "Rediscovering Anna May Wong," was held at the UCLA Film and Television Archive in 2004, sponsored by "Playboy" publisher Hugh Hefner. That same year New York City's Museum of Modern Art held its own tribute to Wong, "Retrospective of a Chinese-American Screen Actress." Finally she was getting the respect in her own country that was denied her during her career.
A biography by Colgate University history professor
Graham Russell Gao Hodges, "Anna May Wong: From Laundryman's Daughter to
Hollywood Legend," was published by Palgrave Macmillan in 2004. Hodges
considers Anna May's life and career to be amazing, particularly in light of
the fact that her star has yet to be eclipsed by any other Asian-American
female star, despite the change in attitudes. Finally, in 2004, the British
Film Institute restored E.A. Dupont's 1929 silent film "Piccadilly".
- IMDb
Mini Biography By: Jon C. Hopwood (qv's & corrections by Anonymous)
Anna
May Wong was born Wong Liu Tsong on January 3, 1905, in Los Angeles,
California. Her parents ran a laundry in the city's Chinatown section. Anna
became a photographer's model when she was still attending Hollywood High
School. She was fascinated with the movie industry at a young age, having
observed several films being shot in and around her neighborhood. At almost 14
years old, her actor cousin, James Wong Howe, showed a photograph of her
to a director, which resulted in her getting a bit part
in Dinty (1920) (unfortunately for film buffs, there are no prints of
the movie in existence, because of deterioration). The next year she appeared
in two more films, Shame (1921) and Bits of Life (1921) (in
which she received billing). Anna's big break came when she landed the role of
a Mongolian slave girl in El ladrón de Bagdad (1924). This film put her in the position of being the first (and
for a long time the only) U.S. Chinese performer to become a bona fide movie
star. It led to bigger parts in other movies with a Chinese or other East Asian
theme, in which she alternated between playing the heroine or the heroine's
evil nemesis. Another hit for her was A Trip to Chinatown (1926), in
which her trademark bangs and East Asian dress only accentuated her beauty,
enhancing her status with the movie-going public. Before long her name was
synonymous with 'exotic', East Asian-themed productions, and films such
as La danzarina sagrada (1927), Across to Singapore (1928)
and La taberna roja (1928) kept fans coming to the theatres. Anna's
talent and beauty carried her through a successful transition into talkies, and
she also traveled to Europe to act in films there. Upon her return to the U.S.
after three years, she was signed to a contract with Paramount. Her
career reached its zenith with her casting in El expreso de
Shanghai (1932) with Marlene Dietrich. Another in her string of
successes was Dangerous to Know (1938) with Charles
Laughton, Lloyd Nolan and Anthony Quinn, in which she played Lin
Yang, a "kept" woman who seeks revenge when her gangster lover tries
to replace her. By the 1940s, however, Anna's career had begun to stall.
Theatre patrons were finding escapist fare elsewhere, and her Chinese
melodramas were no longer in demand. Also,
attitudes towards race in the U.S. made it almost impossible for Anna to get
good parts in pictures other than East Asian-themed ones. After Lady from
Chungking (1942), Anna didn't appear on-screen again
until Impacto (1949), and then only in a minor supporting role. She
had an early television series, The Gallery of Madame
Liu-Tsong (1951), but it didn't last long. Anna appeared sporadically on
television throughout the 1950s. Her career problems were exacerbated by a
drinking problem, and by the mid-1950s she learned that she was suffering from
heart problems and cirrhosis of the liver. She made a final effort to
recharge her career with Retrato en negro (1960). Although the first was a modest hit, the second film was
released to mixed reviews and meager box office receipts. On February 2, 1961,
Anna died of a heart attack in Santa Monica, California. She had never married.
- IMDb
Mini Biography By: Denny Jackson
No hay comentarios:
Publicar un comentario
De mis manos brotarán
amapolas rojas como la sangre.
Así, quizás mi poesía sea eterna.
MI POESÍA SOY YO
FANNY JEM WONG M
LIMA - PERÚ